فیلتر کابین یا فیلتر اتاق چیست و چه و نقشی در خودروی ما ایفا میکند؟این فیلتر وظیفه دارد تا هوای ورودی به داخل کابین خودروی شما رو تسویه کرده و از ورود ذرات گرد و غبار و بسته به نوع فیلتر برخی از آلاینده ها را تسویه کند .
فیلتر های کابین درمجموعه سرویس تک در انواع مختلفی ارائه می شوند که در زیر به اختصار توضیح میدهیم.

 فیلتر کابین ساده که از کاغذ مخصوص فیلتر کابین استفاده شده .


فیلتر کابین طوری دار که بخش فیلتراسیون این فیلتر از نوعی نمد خاص و طوری مخصوص ساخته شده که قابلیت فیلتر کردن ذرات بیشتری را داراست و همچنین از پرتاب باد فن کولر یا بخاری خودروی شما نمیکاهد.


در نوع سوم که فیلتر کابین کربن اکتیو میباشد که علاوه بر فیلتراسیون گرد و غبار و ذرات معلق در هوا مقدار قابل توجهی از آلاینده های موجود در هوا را تسویه کرده و موجب میشود کابین خودرو عاری از بوی نامطبوع شود.این فیلتر برای افراد سیگاری و کسانی که در برابر آلودگی جزء اقشار حساس هستند پیشنهاد میشود.


عملکرد فیلتر کابین در خودروهای مختلف چگونه میباشد؟
عملکرد فیلتر کابین در خودروهای مختلف، متفاوت هست از این جهت که، برخی از خودرو ها فقط هوایی که از بیرون کابین وارد میشود را تسویه میکنند و در برخی خودروها علاوه بر تسویه ی هوای ورودی از خارج، هوای داخل کابین را هم تسویه میکنند .


محل قرار گیری فیلتر کابین ؟
محل قرار گیری فیلتر های کابین بسته به نوع خودرو متفاوت است
معمولا مجموعه فن بخاری ، کولر و در کل ایرکاندیشن در تمامی خودروهای سواری زیر داشبورد و در قسمت سرنشین جلوی خودرو قرار دارد و به طور کلی اساس کار ایرکاندیشن(در حالتی که دریچه ی ورودی هوا باز باشد) گرفتن هوا از بیرون خودرو و در نتیجه گرم کردن در هوای سرد و خنک کردن در هوای گرم و خارج شدن از دریچه ها میباشد.


در خودرو هایی همچون پژو ۴۰۵ یا پژو ۲۰۶ فیلتر کابین در ابتدای مسیر ورودی هوا تعبیه شده که فیلتر کابین این خودرو ها داخل مجموعه موتور زیر شیشه جلو سمت شاگرد تعبیه شده و هوا به محض ورود تسویه میشود.
در خودرو هایی همچون محصولات هیوندای و کیا و البته بیشتر خودرو های روز دنیا فیلتر کابین در بین مسیر ورودی هوا از کابین به داخل ایرکاندیشن قرار گرفته که معمولا با برداشتن درب داشبورد میتوان محفظه فیلتر کابین را به راحتی مشاهده کرد.


نکته:فیلتر های کابین دو رو دارند که هوای آلوده را از یک سمت دریافت میکنند و از طرف دیگر هوای تسویه شده را خارج میکنند.باید توجه داشته باشید در هنگام نصب فیلتر کابین را به صورت صحیح قرار دهید.


زمان تعویض فیلتر کابین و علائم کثیف شدن آن چیست؟
زمان تعویض فیلتر کابین بسته به شهر محل زندگی و میزان آلودگی و گرد و غبار در آن شهر بستگی دارد اما معمولا در دورترین زمان بهتر است پس از گذشت ۴ ماه تعویض شود.

شاید پیش آمده باشد که حس کنید پرتاب باد بخاری یا کولر خودروی شما به مقدار محسوسی افت پیدا کرده این زمانی اتفاق می افتد که مجرای فیلتر کابین منسدد شده باشد و نیاز به تعویض آن است.

همچنین گاهی بوی نامطبوع داخل کابین و نشستن گرد و غبار روی داشبورد ما را آزرده میکند که این هم یکی دیگر از علائم کثیفی فیلتر کابین است.لازم به توضیح است که گاها نشستن گرد و غبار روی داشبورد علت دیگری هم میتواند داشته باشد و آن نصب اشتباه و یا کیفیت پایین فیلتر میباشد که موجب میشود بخشی از هوای ورودی به داخل کابین به صورت تسویه نشده وارد شود.


در پایان اینکه اگر داخل کابین خودروی شما بوی نامطبوع گرفته و قصد تعویض فیلتر کابین را دارید میتوانید با ریختن مقدار کمی پودر وانیل بر روی فیلتر کابین از بوی مطبوع آن لذت ببرید.